اخبار ویژه
خانه / چشم انداز

چشم انداز

فصل ۳/ اهداف حوزه دانش آموزی

ماده ۳ اهداف اصلی تأسیس حوزه عبارتند از:

  1. تعمیق بنیه فکری و اعتقادی معرفت‌جویان به منظور اثرگذاری آنان در ارتقای حیات معرفتی دانش‌آموزان )بعد تربیتی اول(.
  2. تقویت ارزش‌های معنوی و تزکیه اخلاقی معرفت‌جویان به منظور اثرگذاری آنان در ارتقای حیات معنوی دانش‌آموزان )بعد تربیتی دوم(.
  3. ارتقای تعهد دینی، عبادی و انقلابی معرفت جویان و بصیرت افزایی به منظور اثرگذاری آنان در ارتقای حیات جهادی در عرصه جهاد علمی فرهنگی معنوی دانش‌آموزان )بعد تربیتی سوم).
  4. ارائه معارف دین و گسترش و تعمیق علم دینی در بستر تربیت حرفه‌ای معرفت‌جویان جهت الگوسازی فکری، تربیتی و مدیریتی اسلامی و نفی نظامات سکولار و منحرف.
  5. نخبه‌پروری و سازماندهی معرفت‌جویان مؤثر و کارآمد به منظور گفتمان‌سازی و جریان‌سازی علمی، معنوی و فرهنگی
  6. زمینه‌سازی برای تحقق عملی وحدت حوزه و مدرسه (دین و دانش) و حرکت در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

فصل ۴/ سیاستهای حوزه دانش آموزی

ماده ۴ سیاست‌های حوزه به شرح ذیل می‌باشد:

  1. توجه به تربیت جامع (معرفتی، معنوی، مسئولانه و همه جانبه) در تمامی برنامه‌های حوزه.
  2. حاکمیت رویکرد دینی و عقلانی بر تمامی ابعاد سه‌گانه‌ی تربیتی و پرهیز از سطحی‌نگری و ظاهرگرایی.
  3. امتدادبخشی برنامه‌ها وخروجی‌های آموزشی در مسیر تحقق جامعه توحیدی و تمدن اسلامی.
  4. تقویت روحیه تکلیف‌مداری و مأموریت‌گرایی در معرفت‌جویان در راستای اولویت‌های نظام و رسالت دانش‌آموز تراز انقلاب.
  5. اهتمام به تحقق سبک زندگی اسلامی در شئون فردی و اجتماعی معرفت‌جویان.
  6. تقویت آرمانگرایی با نگاه به واقعیات در تمام برنامه‌های آموزشی وتربیتی حوزه.
  7. تعامل سازنده و بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه‌های علمی و فرهنگی به خصوص حوزه‌های علمیه و مراکز، مساجد، کانون‌ها و مؤسسات پیشرو.
  8. زمینه‌سازی حرکت قرارگاهی در عرصه جهاد علمی فرهنگی با تکیه بر روح جمعی و استفاده از ظرفیت معرفت‌جویان.
  9. حاکمیت مدیریت جهادی، معنوی، پیشگام، آرمان‌گرا، الگوساز، درون‌زا، گفتمان‌ساز.
  10. آموزش تهذیب‌محور، نظام‌مند، کارآمد، بصیرت‌آفرین، ولایت‌مدار و الهام گرفته از فرهنگ و سنن اصیل حوزوی.

فصل ۵/ وظایف حوزه دانش آموزی

ماده ۵ حوزه برای تحقق مأموریت خود وظایف ذیل را بر عهده دارد:

  1. طراحی و اجرای نظامات آموزشی، تربیتی، تهذیبی، عبادی، تبلیغی و مدیریتی حوزه.
  2. طراحی و اجرای دقیق فرایند جذب فعال و هدفمند معرفت‌جویان.
  3. شناسایی و ارتقای استادان، مربیان و مدیران شاگردپرور با نگاه به استاد شاخص و تراز.
  4. برگزاری دوره‌های آموزشی، تربیتی و مهارتی، نشست‌ها، همایش‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات و اردوها.
  5. تدوین دستاوردها و محصولات علمی فرهنگی حوزه در قالبهای مکتوب، مجازی و دیجیتال، و انتشار نشریات بر حسب نیاز.
  6. تشکیل و مدیریت گروه‌های تخصصی جهت پشتیبانی علمی فرهنگی تربیتی در راستای اهداف سه‌گانه تربیتی.
  7. تأسیس، پایش و ارتقای مراکز حوزه در سطح کشور با حمایت اعضای هیئت امنا و مجموعه‌های مرتبط ایشان.
  8. تعامل گفتمانی مؤثر با مجموعه‌های حوزوی، دانشگاهی، اوقاف، بسیج، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، انجمن اسلامی و موسسات فرهنگی، مساجد و کانون‌های مرتبط در راستای پیشبرد اهداف حوزه.
  9. ساماندهی دانش‌آموختگان حوزه علوم اسلامی و زمینه‌سازی ارتباط مؤثر ایشان در عرصه‌های جهاد علمی فرهنگی معنوی.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*