فصل ۳/ اهداف حوزه دانش آموزی
ماده ۳ اهداف اصلی تأسیس حوزه عبارتند از:
- تعمیق بنیه فکری و اعتقادی معرفتجویان به منظور اثرگذاری آنان در ارتقای حیات معرفتی دانشآموزان )بعد تربیتی اول(.
- تقویت ارزشهای معنوی و تزکیه اخلاقی معرفتجویان به منظور اثرگذاری آنان در ارتقای حیات معنوی دانشآموزان )بعد تربیتی دوم(.
- ارتقای تعهد دینی، عبادی و انقلابی معرفت جویان و بصیرت افزایی به منظور اثرگذاری آنان در ارتقای حیات جهادی در عرصه جهاد علمی فرهنگی معنوی دانشآموزان )بعد تربیتی سوم).
- ارائه معارف دین و گسترش و تعمیق علم دینی در بستر تربیت حرفهای معرفتجویان جهت الگوسازی فکری، تربیتی و مدیریتی اسلامی و نفی نظامات سکولار و منحرف.
- نخبهپروری و سازماندهی معرفتجویان مؤثر و کارآمد به منظور گفتمانسازی و جریانسازی علمی، معنوی و فرهنگی
- زمینهسازی برای تحقق عملی وحدت حوزه و مدرسه (دین و دانش) و حرکت در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
فصل ۴/ سیاستهای حوزه دانش آموزی
ماده ۴ سیاستهای حوزه به شرح ذیل میباشد:
- توجه به تربیت جامع (معرفتی، معنوی، مسئولانه و همه جانبه) در تمامی برنامههای حوزه.
- حاکمیت رویکرد دینی و عقلانی بر تمامی ابعاد سهگانهی تربیتی و پرهیز از سطحینگری و ظاهرگرایی.
- امتدادبخشی برنامهها وخروجیهای آموزشی در مسیر تحقق جامعه توحیدی و تمدن اسلامی.
- تقویت روحیه تکلیفمداری و مأموریتگرایی در معرفتجویان در راستای اولویتهای نظام و رسالت دانشآموز تراز انقلاب.
- اهتمام به تحقق سبک زندگی اسلامی در شئون فردی و اجتماعی معرفتجویان.
- تقویت آرمانگرایی با نگاه به واقعیات در تمام برنامههای آموزشی وتربیتی حوزه.
- تعامل سازنده و بهرهگیری از ظرفیت مجموعههای علمی و فرهنگی به خصوص حوزههای علمیه و مراکز، مساجد، کانونها و مؤسسات پیشرو.
- زمینهسازی حرکت قرارگاهی در عرصه جهاد علمی فرهنگی با تکیه بر روح جمعی و استفاده از ظرفیت معرفتجویان.
- حاکمیت مدیریت جهادی، معنوی، پیشگام، آرمانگرا، الگوساز، درونزا، گفتمانساز.
- آموزش تهذیبمحور، نظاممند، کارآمد، بصیرتآفرین، ولایتمدار و الهام گرفته از فرهنگ و سنن اصیل حوزوی.
فصل ۵/ وظایف حوزه دانش آموزی
ماده ۵ حوزه برای تحقق مأموریت خود وظایف ذیل را بر عهده دارد:
- طراحی و اجرای نظامات آموزشی، تربیتی، تهذیبی، عبادی، تبلیغی و مدیریتی حوزه.
- طراحی و اجرای دقیق فرایند جذب فعال و هدفمند معرفتجویان.
- شناسایی و ارتقای استادان، مربیان و مدیران شاگردپرور با نگاه به استاد شاخص و تراز.
- برگزاری دورههای آموزشی، تربیتی و مهارتی، نشستها، همایشها، جشنوارهها، مسابقات و اردوها.
- تدوین دستاوردها و محصولات علمی فرهنگی حوزه در قالبهای مکتوب، مجازی و دیجیتال، و انتشار نشریات بر حسب نیاز.
- تشکیل و مدیریت گروههای تخصصی جهت پشتیبانی علمی فرهنگی تربیتی در راستای اهداف سهگانه تربیتی.
- تأسیس، پایش و ارتقای مراکز حوزه در سطح کشور با حمایت اعضای هیئت امنا و مجموعههای مرتبط ایشان.
- تعامل گفتمانی مؤثر با مجموعههای حوزوی، دانشگاهی، اوقاف، بسیج، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، انجمن اسلامی و موسسات فرهنگی، مساجد و کانونهای مرتبط در راستای پیشبرد اهداف حوزه.
- ساماندهی دانشآموختگان حوزه علوم اسلامی و زمینهسازی ارتباط مؤثر ایشان در عرصههای جهاد علمی فرهنگی معنوی.
در اینجا چند طرح از سایت مقام معظم رهبری مد ظله ارائه می شود