درباره زندگینامه ی امام زمان حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه)

جهت دریافت کتاب زندگی نامه امام زمان مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف روی خط زیر کلیک کنید. و برای دریافت مطالب بیشتر  به ادامه مطالب مراجعه نمائید.

دانلود کتاب زندگی نامه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

 

دانلود جزوه به سوی نور کتابچه ای برای آشنایی نوجوانان با امام زمان (عج)

 

 

 

 

اینفوگرافیک زندگانی امام زمان مهدی موعود علیه السلام

اینفوگرافی زندگانی امام زمان مهدی موعود علیه السلام

اینفوگرافی امام زمان مهدی موعود علیه السلام

 

 

 

اطلاعات عمومی درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

 


 

مشخصات ظاهری امام زمان عجل الله فرجه

 

 

یاران امام زمان مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف

 

 

جهت مشاهده اطلاعات نموداری بیشتر به صفحه زیر مراجعه نمائید

امام زمان عجلل الله تعالی فرجه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به سوی نور

مباحثی پیرامون امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

           تهیه شده در

حوزه دانش آموزی و گروه فرهنگی دبیرستان شهید رجایی منطقه ۴

 سال ۱۳۷۸-۱۳۸۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونگی غیبت امام زمان (عج)  ش ۱. ۵

برخی از وظایف شیعیان در دوران غیبت  ش ۲. ۸

«عوامل غیبت»  ش ۳. ۱۲

شماره ۴نگاهی به دوران پس از ظهور». 14

شماره ۵   زمینه های حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) ۱۸

«برخی از نشانه‌های حتمی ظهور»  6. 21

شماره ۷ «فضیلت انتظار فرج». 24

«آزمایش شیعه در دوران غیبت»   8. 27

«شباهت امام زمان(ع) با پیغمبران»(1)  ش۹. ۳۰

«شباهت امام زمان(ع) به پیغمبران(ع)» (2)  ش ۱۰. ۳۳

«شباهت امام زمان(ع) به پیغمبران علیهم السلام.»(3)  ش ۱۱. ۳۶

«برخی از ویژگی‌های ظاهری حضرت مهدی(ع)»  ش ۱۲. ۳۹

«آشنایی بیشتر با امام عصر»(1)  ش ۱۳. ۴۱

«احادیثی راجع به وضع اجتماع پیش از ظهور»  ش ۱۴. ۴۴

«مهدی موعود(ع) در ادیان دیگر جهان»(1)   ش ۱۵. ۴۷

« فواید دعا برای تعجیل فرج » (1)‌  ش ۱۶. ۵۱

« آشنایی بیشتر با امام زمان علیه السلام (۲)‌»  17. 55

ولادت نور  ش ۱۸. ۵۸

«لزوم بهره‌مندی منتظران از دین شناسی بنیادین» ش ۱۹. ۶۰

«امام زمان (عج) در قرآن کریم.»  20. 63

«لزوم آراستگی به عدالت و تقوا در منتظران.»   21. 66

« مهدی(ع)ساحل سبز امید »   22. 68

« لزوم اصلاح طلبی و ظلم ستیزی در منتظران »  23. 71

لزوم اصلاح طلبی و ظلم ستیزی در منتظران (۲)   24؟. ۷۳

«   انتظار   ویرانگر  چیست ؟  » 26؟. ۷۵

« کیفیت بهره وری از امام غائب(ع)»  26. 77

« انتظار سازنده »  27. 80

ِ                «   انتظار   ویرانگر  چیست ؟  » 28. 83

« لزوم اصلاح طلبی و ظلم ستیزی در منتظران »  29. 85

« یالَثارات الحسین » 30. 87

« غیبت کبری ، آزمایش بزرگ » 31. 90

«شباهت امام زمان(ع) با ائمه معصومین علیهم رحمه» ش۳۶. ۹۲

«شباهت امام زمان(ع) با سید الشهدا امام حسین(ع)» ش۳۷. ۹۵

« قیام زمینه سازان از مشرق » ش۳۸. ۹۸

« امام شناسی و زیارت جامعه » ش۳۹. ۱۰۱

« مهدی(ع)ساحل سبز امید ». 104

مسابقه میلاد نور ۱۰۷

 

 

 

 

 

 

 

 

تا شماره ۷ بجز ۳ و ۶ چک شد شماره های زیر  بایستی آماده گردد (مهدی در ادیان دیگر  ش ۲۴ فواید دعا برای تعجیل فرج ۱ ش ۲۵ دولت جهانگیر  ش ۳۲ یک حکایت ۳۳ نشانه یاران حضرت مهدی عج  ش ۳۴ چند پرسش و پاسخ  ش ۳۵ شناخت و پایداری در عصر غیبت ش ۴۰)

 

 

 

چگونگی غیبت امام زمان (عج)  ش ۱

 در باب غیبت حضرت مهدی (عج) روایاتی هست که با دقت در آنها می توان کیفیت غیبت را دریافت و از این طریق به حل بسیاری از اشکالاتی که به نحوه غیبت بر می‌گردد نائل گردید :

الف) مستور بودن :

امام صادق (ع) فرمود: « در صاحب این امر، سنت هایی از پیامبران است : سنتی از موسی، عیسی، یوسف و محمد (ص). سنتی که از موسی دارد ، آن است خائف و منتظر فرصت نشسته است – سنتی که از عیسی دارد ، آن است که درباره او بگویند آنچه درباره عیسی می گفته اند – سنتی که از یوسف دارد ، مستور بودن است . خداوند بین او و مردم حجابی قرار می دهد ، به طوری که او را می بینند ولی نمی شناسند -سنتی که از محمد (ص) دارد ، آن است که هدایت او و سیر کننده به سیرت اوست.» (کمال الدین، ج ۲.ص ۳۵۱)

ب) حضور مستور ومستمر:

در فرازهایی از دعای ندبه می خوانیم:

« بِنَفسی أنت مِن مُغَیَّب لَم یَخلُ مِنّا بنفسی أنت مِن نازِح ما نَزََحَ عَنّا » به جانم سوگند که تو آن نهان شده ای که بیرون از جمع ما نیستی. به جانم سوگند تو آن دور شده ای که از ما دوری نداری).

تعبیر زیبای « نهان شده ای که همیشه با ماست» و « دور شده ای که به ما نزدیک است » ، نوید بخش حضور مستمر امام زمان در جمع شیعیان دارد.

ج) نهانی از دیدگان نه از دلها :

راوی می گوید از امام کاظم (ع) درباره آیه «وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً » پرسیدم. فرمود: « نعمت ظاهر و آشکار امام ظاهر است و نعمت باطن و پنهان امام غائب ». پرسیدم : آیا از امامان ماکسی غائب می شود؟ فرمود :« آری! چهره اش از دیدگان مردم پنهان می شود ، لکن یادش از دلهای مؤمنان غایب نمی شود. » (منتخب الاثر، فصل ۲ ، صفحه ۲۳۹)

د) آگاهی موالیان حقیقی به مکان:

امام صادق (ع) فرمود:« برای حضرت قائم (ع) دو غیبت است : یکی کوتاه و دیگری طولانی. در غیبت اول جز شیعیان مخصوص کسی از جای آن حضرت باخبر نیست و در غیبت دوم، جز دوستان مخصوص و موالیان حقیقی در دین، کسی به مکان او آگاه نیست. » (اصول کافی ، ج ۲، صفحه ۱۴۱)

ه) کناره گزینی و دوری از مساکن ظالمین :

امام صادق(ع) فرمود: « صاحب این امر ناگزیر از غیبت است و به ناچار در زمان غیبتش گوشه گیری و کناره گزینی اختیار کند.» همچنین خود آن حضرت فرمود :« … بِمَکَانِنَا اَلنَّائِی عَنْ مَسَاکِنِ اَلظَّالِمِینَ… » «…ما اگر چه در اقامتگاه خویش که دور از مساکن ظالمین است به سر می بریم…»

و) گمنامی

امام صادق (ع) فرمود:«آگاه باشید، به خدا سوگند که صاحب این امر از شما غایب گردد و همانا گمنام ماند تا آنجا که گویند: او مُرد، هلاک شد، در کدام دره گم شد؟» (اصول کافی، ج ۲.دوم صفحه ۱۳۸)

ز) راه رفتن در بازارها و پا گذاردن بر فرشهای مردم:

امام صادق (ع) فرمود:« … و چگونه این امت، انکار میکند که خدای عزوجل با حجت خویش همان کند که با یوسف کرد که امام آنان در بازارهایشان راه برود و بر فرش‌هایشان قدم گذارد. اما او را نشناسند تا آن زمان که خداوند به ظهور او اجازه فرماید.» (اصول کافی، ج ۲ صفحه ۱۲۴)

ح آگاهی به حال مردم:

امیرالمؤمنین (ع) در منبر کوفه خطبه خواند و در ضمن آن فرمود:« اگر در حال آرامش مردم، پیکر و شخص آن حجت ها، از دیدگان مردم پنهان گردد ، هرگز علم و آگاهی منتشر آنان، از حال مردم منقطع نگردد ، بلکه آداب آنان در دل های مردم ثابت است و مردم به آنها عمل می کنند.»   (اصول کافی، ج ۲، صفحه ۱۳۹)

و این همانست که حضرت مهدی  (ع) فرمود: « لاَ یَعْزُبُ عَنَّا شَیْءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ» هیچ خبری از شما بر ما پوشیده نمی ماند(احتجاج طبرسی توقیع شریف(

امام صادق  (ع) :«مَن مات مِنکم عَلى هذا الأمر منتظرا له کان کَمَن کان فی فُسطاط القائم (ع( «هر کس از شما در حال انتظار این امر بمیرد، مانند کسی است که در خیمه قائم باشد»

 

 

 

 

برخی از وظایف شیعیان در دوران غیبت  ش ۲

شدت فتنه ها و کثرت ابتلائات و انحرافات در زمان غیبت اقتضا می‌کند که پیروان ولایت نسبت به عقیده و عمل خویش تعمق بیشتری کنند. و به وظایف خویش آشناتر و عامل تر باشند. از جمله این وظایف:

الف) تمسک به ریسمان ولایت:

امام صادق (ع) فرمود: «زمانی بر مردم فرا رسد که پیشوایان غایب گردند . زراره پرسید: در آن زمان مردم چه کنند؟ امام صادق (ع) فرمود: «به همان امر ولایتی که دارند چنگ زنند تا برایشان تبیین شود.» (کمال الدین ج ۲ ص ۳۵۰)

ب) تمسک به تقوی:

امام صادق (ع) فرمود : «به یقین صاحب این امر را غیبتی هست پس هر بنده ای باید به تقوای الهی روی آورد و به دینش چنگ زند.» (کافی ج ۲ می ۱۳۲)

ج) تقیه به عنوان سلاح مقاومت :

امام رضا (ع) فرمود :« کسی که از گناه نپرهیزد دین ندارد و کسی که تقیه نداشته باشد ایمان ندارد. همانا گرامی ترین شما نزد خدا کسی است که به تقیه بیشتر و بهتر عمل کند.» گفته شد: ای فرزند رسول خدا تا کی؟ فرمود : «تا روز وقت معلوم که همان روز ظهور و زمان قیام قائم ما اهلبیت است.» (کمال الدین ج ۲ ص ۳۷۱)

ه) انتظار آگاهانه :

امام صادق (ع) فرمود :«ای ابو بصیر ! خوشا به حال شیعیان قائم ما که در دوران غیبت او در انتظار ظهورش به سر می‌برند و در دوران ظهورش به اطاعت ظهورش به اطاعت او روی می‌کنند. آنان اولیای خدا هستند که هیچ ترس و اندوهی بر ایشان نیست.» (کمال الدین ج ۲ ص ۳۵۷)

و) طلب معرفت و شناخت

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است (میزان الحکمه ج ۱ ص ۱۷۱)

به چند نکته باید توجه کرد

با توجه به دعای «اللهم عرفنی نفتک…»

۱) معرفت ها را باید از خدا طلبید ۲)شناخت پیامبر تابع شناخت خدا است و شناخت حجت (امام) تابع شناخت پیامبر است ۳) عدم گمراهی از دین بدون شناخت حجت تضمین نمیشود.

ص) حزن و اندوه در مصائب غیبت :

در روایات آمده است: از غیبت و مشکلات آن نجات نمی‌یابد مگر کسی که دعاء غریق بخواند. یا چونان انسان گرفتار شده در غرقاب با نهایت بیچارگی و شدت اضطراب خدا را بخواند.

ط) دعا برای فرج :

امام صادق می فرماید هر کس بر بلا شکیبا باشد و به وسیله دعا چشم انتظار فرج از سوی خدا باشد از خاصّان به شمار می آید .»

ظ) استقامت :

امام صادق (ع) فرمود :«امر فرج بر شما نمی رسد مگر پس از نابودی نه به خدا سوگند! نمی رسد مگر پس از آنکه بد وخوب از هم جدا شوند نه به خدا سوگند! نمیرسد مگر پس از آنکه در اثر آزمایشات گوناگون خالص و پاک شوید» (کمال الدین ج ص ۳۴۶)

در دوران غیبت امتحانات الهی یکی پس از دیگری برای مؤمنین پیش می آید و میزان صبر و استقامت افراد سنجیده می‌شود.

ف) محبت:

محبت اساس و پایه دین بلکه مساوی آن است. شاید به همین خاطر است که امام زمان (عج) فرمود: «هر یک از شما باید به آنچه که او را به مقام محبت ما نزدیک می‌کند عمل نماید.» (احتجاج طبرسی ج ۲ ص ۵۹۹)

ق) اشتیاق دیدار :

شوق دیدار یار را شاید نتوان برای همگان یک وظیفه شمرد این وظیفه عاشقی است . در دعای ندبه می خوانیم:

«عَزیز عَلَىَّ أن اَرَی الخَلقَ وَ لا تُرى»

بر من دشوار است که مردم را ببینم ولی تو دیده نشوی

ک) اطاعت پذیری :

امام صادق (ع) فرمود: «اطاعت و فرمان‌پذیری منتظرین از امام زمان(عج)، افزون تر از، اطاعت و فرمانبری کنیزی از مالک و مولایش است .» (بحار الانوار ج ۵۲، ص ۳۰۸)

دیدار یار غایب دانی چه ذوق دارد

ابری که در بیابان بر تشنه ای ببارد

مولای من

تا کی سرگشته و سرگردان تو باشم؟ مولای من.

تا کی و با چه بیانی تو را بستایم و چگونه نجوا سر کنم. بر من سخت است که از غیر تو پاسخ شنوم و جز تو دلداریم دهد. بر من سخت است که من بر تو بگریم و دیگران تو را وا گذارند. بر من سخت است که سختیها نه بر آنان بلکه بر تو وارد آید.

مولای من!

مقام معظم رهبری (مد ظله):

انتظار فرج و اعتقاد به مهدویت علاوه بر ابعاد منطقی فکری و استدلالی بسیار بارز آن دارای جنبه‌های عاطفی معنوی وایمانی عمیق و بسیار مهمی است. (جمهوری اسلامی  9/11/72 )

امام زمان (ع) فرمود: «نادانان و کم خردان شیعه و کسانی که پر و بال پشه از دینداری آنان برتر و محکمتر است ما را آزار میدهند.»

مهدیا با ظلمت شب می ستیزم تا بیایی

بر سر راهت نشینم بر نخیزم تا بیایی

در کنار جاده های پر ز نور انتظارت

آنقدر از دیدگانم اشک ریزم تا بیایی

 

 

 

 

 

«عوامل غیبت»  ش ۳

پرسش ها در مورد علت غیبت، نه تنها پس از وقوع غیبت آن حضرت بلکه قبل از آن نیز در زمان پیامبر و امامان گذشته مطرح می‌شده است. در این شماره نگاهی مختصر به این روایات داریم.

امتحان درجه تسلیم دربرابر اراده خداوند

امام صادق(ع) فرمودند: « وجه حکمتی که در غیبت حضرت مهدی(عج) هست جز بعد از ظهورش، معلوم نمی‌گردد، چناچه وجه حمکتی که در افعال حضرت  خضر بود نسبت به سوراخ کردن کشتی و کشتن پسرک و برپاداشتن دیوار نیمه خراب، برای حضرت موسی (ع) جز وقت جداشدن آن دو ظاهر نگشت» (کمال الدین، ج ۲ ، ص ۴۸۲)

در هر حال آنچه مطلوب است تسلیم در برابر اراده الهی است که این غیبت را تقریر فرموده است.

۲)           بیم از کشته شدن: 

امام صادق (ع) فرمدند: « برای حضرت قائم قبل از ظهورش غیبتی هست» زراه می‌گوید پرسیدم: چرا؟

فرمودند: « یخافُ عُلَی نَفْسٍهٍ الذّبحُه. از کشته شدن خویش می‌ترسد.»زیرا که کشته شدن حضرت مساوی است با نابودی اسلام بنابراین تا خطر کشته شدن امام هست ظهور صورت نمی‌گیرد.

۳)آماده شدن شرایط برای محو سلطه مستکبران:

حضرت مهدی(ع) فرمودند: « هیچکدام از پدران من نبودند مگر آنکه بیعت طاغوت دورانش اجباراً بر عهده‌اش نهاده شد، اما من در زمان ظهورم، در حالی قیام می‌کنم که بیعت هیچ یک از طواغیت بر گردنم نیست.»(منتخب الاثر، ص ۲۶۷)

۴)آزمایش مردم در میزان ایمان به امامت:

پیامبر (ص) می‌فرماید: « او- ‍مهدی(ع)- کسی است که از شیعیان و دوستان خود غایب می‌گردد، غیبتی که در آن، کسی بر اعتقاد به امامت و ولایت او استوار نمی‌ماند مگر آن کس که خداوند قلبش را به ایمان امتحان کرده باشد.»(منتخب الاثر، ص ۱۰۱)

۵) آزمایش مؤمنان به سختی‌ها و شداید روزگار:

امام صادق (ع) فرمودند:« صاحب این امر- حضرت مهدی (عج)- غیبتی دارد که در آن ، هر کس بخواهد دینش را حفظ کند مانند کسی است که بخواهد باکشیدن دست بر شاخه‌ای خار، آن را از خار بری سازد.»

۶) گناهان و عدم آمادگی مردم:

حضرت مهدی (عج) می‌فرماید:« اما چگونگی بهره وری از من در دوران غیبتم چونان بهره بردن از خورشید است که زمانی که ابرها آن را از دیدگان ، مستور می‌دارند.»   (بحار الانوار، ج ۵۲ ، ص ۲۶۳)

خورشید به خودی خود عین ظهور است. این ابرها هستند که چهره جان فروز آن را از دیدگان مخفی می‌کنند . مردم با گناهان خود و عدم آمادگی برای قبول حکومتش، سبب غیبت هستند.

۷) جریان سنت الهی:

اما صادق(ع) فرمودند: « وجه حکمت در غیبت او، همان وجه حکمت در غیبت‌هایی است که توسط حجت‌های الهی پیش از او صورت گرفته است.»(بحار الانوار  ج ۵۲  ص ۹۱)

چناچه امام صادق (ع) فرمودند:« سنت‌های پیامبران نسبت به غیبت‌هایی که بر ایشان پیش آمد، همگی به طور تمام و کمال در مورد قائم ما اهل بیت ، اتفاق می‌افتد.»

 

 

 

 

 

شماره ۴نگاهی به دوران پس از ظهور»

 

۱) حاکمیت اسلام در سراسر هستی 

امام صادق (ع) می فرماید: «زمانی که حضرت قائم (ع) قیام کند، هیچ سرزمینی نماند مگر اینکه ندای شهادتینلا اله الا الله ، محمد رسول اللهدر آن طنین اندازد (بحار الانوار، ج ۵۲، ص۳۴۰)

۲) اقامه کامل حدود الهی: 

امام کاظم (ع) در تفسیر آیه شریفه «یحیی الارض بعد موتها» با اشاره به قیام حضرت مهدی (ع) فرمودندمراد این نیست که خدا زمین را با باران زنده می کند، بلکه خداوند مردانی را بر می انگیزد که زمین را با احیای عدالت و اقامه حدود الهی زنده می سازند (میکال المکارم ، ج ۱، ص ۸۱(

۲) احیای قرآن معارف قرآنی: 

امیرالمومنین (ع) با اشاره به قیام حضرت مهدی (ع)  فرمودندگویا شیعیان ما اهل بیت را می بینم که در مسجد کوفه گرد آمده و خیمه هایی زده اند و در آنها قرآن را آنچنان که نازل شده به مردم می آموزند.» (بحار الانوار، ج ۵۲ ،ص ۳۶۴)

 ۴) تجدید اسلام: 

امام باقر(ع) درباره سیره حضرت مهدی (ع) فرمود: «آنچه را پیامبر(ص) انجام داد او نیز انجام می دهد، بنیانهای پیشین را در هم میشکند، چنانکه رسول خدا(ص) امر جاهلیت را در هم شکست و او اسلام را دوباره از سرمی گیرد» ( میکال المکارم ،ج۱، ص۵۷)

 ۵) کمال دانش و معرفت: 

امام باقر (ع) می فرمایدزمان حضرت مهدی (ع) به دانش و حکمت دست می یابد تا آنجا که زن در خانه اش بر اساس  کتاب خدا و سنت رسول خدا قضاوت می کند» بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۳۵۲)

ویا ، امیرالمومنین (ع) فرمودند: «دانش در دل های مؤمنین انداخته می شود، در آن زمان مؤمن، نیازی به دانش برادر ایمانی خویش پیدا نمی کند»  (بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۸۶)

۶) رشد عقلی 

  امام باقر(ع) فرمودند: «آن زمان که قائم ما قیام کند، خدا دستش را بر سر بندگان گذارد و بدین وسیله عقول آنان را جمع کند و سامان بخشد و فکر و اندیشه آنان را کامل گردانداور منتخب الاثر، فصل ۷ ص ۴۸۳)

۷) امنیت و آسایش: 

 از صحف ادریس(ع) نقل شدهدر زمان خروج قائم آل  محمد (ص) امنیت به زمین بخشیده می شود، ضرر رسانیدن و ترس از یکدیگر از بین می رود. درندگان و حیوانات اهلی بین مردم زندگی می کنند و برخی از آنان برخی دیگر را آزار نمی رسانند  بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۴)

یگانگی و اتحاد و محبت: 

امیر المومنین(ع) فرمودند: «خداوند به وسیله حضرت مهدی (ع) بین دل های مخالف، الفت و دوستی ایجاد می کند (مکیال المکارم ،ج۱،ص ۵۲)

۹) تطهیر زمین از گناه: 

 امام صادق (ع) در بیان حال مردم پس از ظهور می فرماید:  « در زمین به نافرمانی خدا نمی پردازند (منتخب الاثر، ص۴۹۷)

۱۰) گسترش عدالت و رفع ستم

رسول خدا(ص) فرمودند: «مهدی (ع) از فرزندان من است. او را غیبتی هست، زمانی که ظهور کند زمین را عدل و قسط پر سازد چنان که ظلم و جور پرشد باشد (ینابیع الموده، ص ۴۴۸)

 

بقیه الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین  

 

 

ای مخزن سِر کردگار، ادرکنی 

ای هم تو نهان و آشکار، ادرکنی 

بگزیده برای خویش هر کس یاری 

ای در دو جهان مرا تو یار، ادرکنی 

 

ای آشنای دل های سوخته

ای صداقت آسمان دل! بی تو دیگر باران، وجودمان را و روشن نمی کند و گردوغبار را از وجودمان نمی زداید و هر چه می باردآری! بدون تو دنیا زمستانی است، سعادت هیچ گاه به زندگیمان سَرَک نمی کشد و همه چیز رو به سیاهی و تباهی می رود.

هر صبح و شام منتظرم که بیایی ، اما اگر تو را نبینم و بمیرم،… نه !

تو خواهی آمد و دست و نوازش بر سر بچه یتیمانی میکشی که از شدت گرسنگی و تشنگی و سرما و گرما و غم و اندوه، چاره ای جز گریستن ندارند تو آغوش خود را برای دردمندانی که غم دوری تو را چشیده اند باز می گذاری و شانه هایت جایگاه اشکهای دیدگان خسته از فراق می شود و با نگاه پر ز مهرت دل و جان سوختگان هجران را آرامش میدهی

 به امید آن روز… 

 

 

حضرت آیت اخامنه ای (مدظله) «قانع نشدن به وضع موجود و تلاش فزاینده و مستمر در انجام اعمال نیک و خیر، یک بُعد از انتظار است

روزنامه جمهوری اسلامی، ۶۹ / ۱۲ / ۱۲ 

 

برهم زنید یاران این بزم بی صفا را 

مجلس صفا ندارد بی یار مجلس آرا 

بر دوست تکیه باید ، بر خویشتن نشاید 

موسی صفت، بیفکن از دست خود عصارا 

بیگانه باش از خویش وز خویشتن میندیش 

جز آشنا نبیند دیدار آشنا را 

ای هر دل از تو خرم ، پشت و پناه عالم 

بنگر دچار صد غم، یک مشت بینوا را

اللهم عجل لولیک الفرج» | 

 

 

 

 

 

شماره ۵   زمینه های حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)

با مراجعه به احادیث می‌توان شرایط تحقق این حکومت همراه با تمدن عظیم انسانی را به شرح زیر بیان کرد: 

الف) آمادگی جهانیان:

نخستین شرط ظهور امام و پی ریزی چنین حکومتی آمادگی جهانیان برای پذیرش حکومتی است. گذشت زمان و به بن بست رسیدن بشر در بسیاری از مشکلات و یأس و نومیدی انسان از سازمان ها و تشکیلات مادی، جامعه انسانی را برای پذیرش آن، آماده می سازد و یکی از نشانه های یأس و نومیدی انسان ، از چارہ جوئی سازمان های مادی، همان است که در روایات اسلامی به طور متواتر وارد شده که پیش از ظهور امام، روی زمین را جور و ستم فرا می گیرد و فشار ظلم و تعدی بر دوش انسانها سنگینی می کند

ب) تکامل خرد و اندیشه اندیشه انسانی:

 پی ریزی یک حکومت واحد جهانی و برقراری حکومت عدل و داد در کلیه شئون، به زور سر نیزه و آتش توپ و تانک، امکان پذیر نیست، هر چند هر نوع حکومتی، بی نیاز از قوه و قدرت نمی باشد اما در عین حال تنها قدرت و قوه اجرایی نیرومند قادر بر قلع و فساد و گسترش عدل و داد نیست، بلکه باید جامعه اسانی از نظر عقل و خرد و بینش به پایه ای برسد که طبعأ خواهان برقراری حکومت حق و قانون و طرد و نابودی ظلم و طغیان گردد. چناچه امام باقر) ع) در حدیثی تصریح فرمود: «

اذا قام قائمنا وضع الله یده على رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم.»

آن گاه که قائم ما قیام کرد، خداوند دست رحمت و قدرت او را بر سر بندگان می گذارد و به وسیله او خرد و اندیشه های انسانی به تکامل می رسد.» (کافی، ج ۱، ص ۲۵(

ج) تکامل صنایع:

 حکومت واحد جهانی بدون تکامل صنعت، بالاخص بدون وسیله ارتباط جمعی امکان پذیر نیست، زیرا حکومتی که میخواهد ندای الهی را به اقصی نقاط جهان برساند، همه مردم جهان را از پیام خود آگاه سازد، نمی تواند جدا از تکامل صنایع و وسایل ارتباط جمعی صورت پذیرد. امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند: «ان قائمنا اذامدالله لشیعتنا فی اسماعهم و ابصارهم حتى لا یکون بینهم و بین القائم برید، بکلمهم فیسمعون و ینظرون الیه وهو فی مکانه.» «آنگاه که قائم ما قیام کند، خداوند بر قدرت شنوایی و بینایی شیعیان، گسترش می بخشد، فاصله میان آنها و قائم را از میان بر می دارد، امام با آن ها  سخن می گوید و آنان سخنان امام را می شنوند و او را در جایگاه خود می بینند

و باز در حدیث دیگر می فرماید: « مؤمن در زمان قائم که در مشرق زندگی می کند، برادر خود را که در مغرب است می بیند و همچنین کسی که در مغرب زندگی می کند برادر خود را که در مشرق است مشاهده می کند»

د) ارتش انقلابی جهانی:

هیچ حکومتی هر چه الهی و آسمانی باشد بی نیاز از یک قدرت اجرائی نمی باشد، در حکومت مهدی (ع) که به صورت واحد جهانی برقرار میگردد به نیروهای فعال و سازنده و ارتش انقلاب جهانی، نیاز مبرمی است که در راه هدف از همه چیز بگذرد و در نتیجه شجاع تر از شیر و برنده تر از شمشیر باشند. و اگر در برخی از روایات شماره انها سیصد و سیزده نفر و در برخی دیگر دوازده هزار نفر و احیانا پانزده هزار نفر معین شده است اشاره به سران آن ارتش انقلابی دارد که تحت فرمان امام (ع) انجام وظیفه می کنند

 

مولای من:

قرن هاست که گرداب هجران تو ما را درون خویش می کشد و آتش حسرت دیدار تو ما را در شعله های خویش میسوزاند. قرنهاست که چشمان ما بر فراز قله های انتظار در جستجوی روزنه ای برای ره یافتن به شدت زیبای وصال تواَند و قرنها ست که شوق دیدن رخ زیبایت ، قلبهایمان را به طپش وا می دارد. دیگر بی تو تاب نداریم. دیگر بیماری هجران زمین گیرمان کرده است، دیگر رمق در وجودمان نمانده ، دیگر آسمان ابری دلهایمان توان باریدن ندارند، بی تو هرگز سر یاری ندارد. بی تو دیگر گل های باغچه زندگیمان عطر و بو ندارند دیگر هیچ برایمان نمانده است، مگر نخل زیبای امید و انتظار که همچنان با طراوت بر کویر قلبهایمان سایه گسترده است تا به آمدن تو نخل هم ثمر می دهد

رهبر معظم انقلاب

نفس انتظار و امید، به انسان جرأت اقدام و حرکت و نیرو می بخشد.

 

 امام صادق (ع) می فرماید

«امام خود را بشناس. اگر امام خود را شناختی چه ظهور  زودتر اتفاق افتد یا دیرتر، به تو زیانی نمی رسد.»

 تو که از هجر خود آخر جگرم سوخته ای

نه جگر بلکه پا تا به سَرَم سوختهای 

بال و پر نیست که در کوی تو پرواز کنم 

تو چه کردی که چنین بال و پرم سوخته ای 

باز کن گوشه چشمی به سوی سوخته دلان 

کز فراغت به خدا خشک وترم سوخته ای 

 خرمن عمر مرا آتش عشق تو بسوخت 

این چه عشقی است که شام وسحرم سوختهای  

اللهم عجل لولیک الفرج» 

گویند با یک کل سرشار نمی شود، آری  اما با شکفن تو همیشه بهار خواهیم شد

 

 

 

«برخی از نشانه‌های حتمی ظهور»  6

با نگاهی به‌ روایاتی که در این زمینه وجود دارد به چهار نشانه‌ بر می‌خوریم که تقریباً در اکثر روایات حتمی شمرده شده‌اند.

۱)خروج سفیانی:

این شخص که «عثمان بن عنبسه» نام دارد و با خاندان نبوت و امامت و شیعیان دشمنی ویژه‌ای دارد، سرخ چهره و کبود چشم و آبله رو و بد منظر و ستمگر است که امام صادق(ع) فرمود: «هنگامیکه سفیانی قیام کرد و به پنج قطعه مسلط شد برای او نه ماه بشمارید (یعنی نه ماه حکومت خواهد کرد) آن پنج قطعه عبارتند از: فلسطین،دمشق،اردن،حلب‌وحمص» (غیبت نعمانی،ص ۳۵۷)

۲) فرورفتن زمین در بیداء:

سفیانی عده‌ای را به مدینه می‌فرستد و مهدی(ع) از آنجا به مکه کوچ می‌کند، به ارتش سفیانی خبر می‌رسد که حضرت به مکه رفت، لشکری در تعقیب آن حضرت می‌فرستد اما این لشکر در بیدا به فرمان منادی از جانب آسمان به زمین فرو برده می‌شود. «یا بیدا ابیدی القوم»

(مکیال المکارم،ج۱،ص۲۵۵)

۳) صیحه آسمانی یا ندای آسمانی:

امام باقر(ع) فرمود:«… آن صدا در ماه رمضان خواهد بود و تردیدی نداشته باشید در ابتدای روز و در پایان روز صدای شیطان ملعون است که فریاد می‌زند: هان که فلانی مظلوم کشته شد، تا مردم را به تردید اندازد و گرفتارشان کند،پس آنگاه که صدا را در ماه‌ رمضان شنیدید تردیدی نداشته باشید که آن صدای جبرئیل است و نشانه‌اش آنکه به نام قائم و نام پدرش آوازی سر می‌دهد…»                               (غیبت نعمانی،ص۲۹۷)

۴) کشته شدن نفس زکیه:

مشهور آن است که نفس زکیه در مکه و میان رکن و مقام ابراهیم در ۲۵ ذی حجه به قتل می‌رسدودر روایـتی‌ از امـام‌ صادق(ع)‌ آمـده است:«بین ظهور قائـم

‌آل‌محمد(ص) و کشته شدن نفس زکیه، بیش از پانزده شب فاصله نیست.»                      (کمال الدین،ج۲،ص۶۴۹)

او جوانی است که در مدینه برای یاری و نصرت آل محمد(ص) به پا می‌خیزد هنگامی که سپاه سفیانی به مدینه می‌رسد، برادر او را می‌کشد و وی به حرم امن الهی می‌گریزد و در آنجا مظلومانه ذبح می‌شود.

(منتخب الاثر،ص۴۵۴)

از دیگر علائم‌حتمی‌ظهورمی‌توان‌به ‌مواردزیر اشاره کرد:

امام باقر(ع) فرمود:«دو نشانی پیش از قیام قائم(ع) خواهد بود که از وقتی که خداوند آدم را به زمین فرود آورد هرگز آن دونشانی اتفاق نیفتاده است: گرفتن آفتاب در نیمه رمضان‌وگرفتن ماه‌در آخر آن.»

(غیبت نعمانی،ص ۳۱۸)

امام صادق(ع):«سالی که در آن سال، صیحه خواهد شد پیش ازآن در ماه رجـب نشانـه‌ای است. عرض شد: آن چیست؟ فرمود: صورتی در ماه یا(خورشید) پدید می‌شود

و دستی بیرون می‌آید.»                   (غیبت نعمانی، ص۲۹۵)

امام باقر(ع) فرمود: «آنگاه که آتشی از جانب خاور (شرق) دیدید که همچون هردی زرد رنگ و سرخ سهمناک است که سه روز یا هفت روز سر می‌کشد به انتظار فرج آل محمد باشید.»             (غیبت نعمانی،ص۲۹۷)

امام صادق(ع) فرمود:«ناچار باید پیش از قیام قائم(ع) سالی باشد که در آن سال مردم گرسنه بمانند و از دو ناحیه ترس و سختی آنان را فراگیرد از کشتار و از کمبود ثروت‌ها و جان‌ها و میوه‌هاو…» (غیبت نعمانی،ص۲۹۳)

-ظهورسرخی‌آفاق‌گستری‌درآسمان.

(بحار الانوار،ج۵۲/ الارشاد،ج۲و…)

-توقف سیر خورشید در آسمان از هنگام ظهر تا نیمه‌های عصر.               (الارشاد،ج۲،ص۳۷۳/بحار الانوار،ج۵۲،…)

مرگ‌های سرخ و سپیدی که پیش از ظهور حضرت بسیاری از‌ مردمان‌ را هلاک‌ می‌کند.   (کمال ‌الدین،ج۲،ص۶۵۵)

 

 

 

ای یاور مظلومان!

بر من سخت است که خلق را ببینم و تو از نظر پنهان باشی، و هیچ آوایی حتی صدای آهسته از تو به گوشم نرسد. جانم به فدایت که آرزوی کسی هستی که پیوسته در اشتیاق و تمنای تو است از مرد و زن با ایمان که بایاد تو ناله کنند. بر من سخت است که بلائی تو را احاطه کند نه مرا و از من به تو ناله و شکایتی نرسد! جانم به فدایت که صاحب عظمت و بزرگی هستی که هم پایه ندارد! | تا به کی درباره تو سرگردان باشم ای مولای من

حضرت آیت اخامنه ای (مده):

اگر دنیا را خورشیدی روشن خواهد کرد به این معنی نیست که ما تا آمدن آن خورشید در تاریکی بنشینمروزنامه جمهوری اسلامی ۱۵/۱/۶۷)

 

الا یاایها المهدی ، مدام الوصل ناولها 

که در دوران هجرانت، بسی افتاد مشکلها

 چو نور تو تابید ، بر دلهای مشتاقان 

زخود آهنگ حق کردندوبر بستند محملها

دل بی بهره از مهرت، حقیقت را کجا یابد

حق از آیینه رویت ، تجلی کرد بر دلها

اگردانستمی کویت، به سرمی آمدم سویت 

خوشاگر بودمی آگه ، زراه و رسم منزلها 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

شماره ۷ «فضیلت انتظار فرج»

در روایات مختلف فضیلت انتظار به طور مکرر بیان شده است که حاکی از اهمیت این موضوع دارد:

امام صادق (ع) فرمودند: «هر کس از شما بر این امر در حال انتظار بمیرد همچون کسی است که در خیمه قائم (ع) بوده باشد.»  (مکیال المکارم، ج ۲، ص ۲۰۶)

امام علی (ع) فرمودند: «انتظروا الفرج و لاتیاسوا من روح الله فان احب الاعمال الى الله عزوجل انتظار الفرج.» 

منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند نا امید نباشید که بهترین اعمال نزد خدای عزوجل انتظار فرج است.» بحار الانوار، ج ۵۲، ص۱۲۳)

امام باقر (ع) فرمودند: «و بدانید که منتظر این امر همچون ثواب روزه دار و شب زنده دار را دارد و هر کس دوران قائم ما را دریابد پس با او خروج نماید و دشمن ما را به قتل رساند برای او همچون پاداش بیست شهید خواهد بود و هر کس در رکاب قائم ما کشته شود همچون پاداش بیست و پنج شهید خواهد داشت.»  مکیال المکارم، ج ۲، ص ۲۱۳)

امام صادق(ع) فرمودند: « همانا به خدا سوگند ای عمار کسی از شما بر این حالی که در آن هستید انتظار فرج) نمیرد مگر آنکه نزد خداوند از بسیاری از کشته شدگان در بدر و احد برتر باشد پس شما را مژده باد.»  (مکیال المکارم، ج ۲، ص۲۱۳)

امام صادق (ع) فرمودندالمنتظر لامرنا کمتشحط بدمه فی سبیل الله» کسی که چشم انتظار حاکمیت ما باشد، مانند مجاهدی است که در راه خدا به خون غلطیده باشد.»  (کمال الدین، ص۶۴۵)

حضرت ابوالحسن الرضا)ع) فرمودند: « چقدر خوب است صبر و انتظار فرج. آیا نشنیده ای که خدای عزوجل فرموده (و ارتقبوا أنی معکم رقیب: و در انتظار باشید که من هم با شما منتظرم(

 (فانتظروا انی معکم من المنتظرین: پس انتظار بکشید که من باشما از منتظرانم)

پس بر شما باد به صبر، به درستی که گشایش پس از نا امیدی می آید، البته آنانکه پیش از شما بودند صبورتر از شما بودند» (مکیال المکارم ج ۲، ص ۲۰۶)

امام صادق(ع) فرمودندنزدیکترین حالات بندگان خدای عزوجل و بیشترین خشنودی او از آنان هنگامی است که حجت خداوند را نبینند و بر ایشان آشکار نشود و از آنان پوشیده بماند که جای او را ندانند و در عین حال میدانند که دلایل و نشانه های الهی از بین نرفته است که آن هنگام باید هر صبح و شام منتظر فرج باشند.»  (مکیال المکارم، ج ۲ ص ۲۱۲)

«… الا تعلم ان من انتظر امرنا و صبر على ما یرى من الأذى و الخوف ، هو غدا قی زمرتنا: آیا نمی دانی که هر کس چشم به راه دولت ما باشد و بر اذیتهاو ترسها که می بیند صبر پیشه کند، فردا(ی قیامت) در جمع ما خواهد بود.» کافی، ج ۸ ص ۳۶)۔ 

امام صادق (ع) می فرمایدهر کس از شما در حال انتظار ظهور حاکیمت دین خدا بمیرد، مانند کسی است که در خیمه قائم(ع) باشد، نه بلکه مانند کسی که در رکاب او با شمشیرش بجنگد، نه به خدا سوگند بلکه مانند کسی است که در رکاب پیامبر خدا(ص) شهید شده باشد.»  (بحار الانوار، ج ۵۲، ص۱۲۶)

امام صادق (ع) می فرماید:« …. در روزگار غیبت هر صبح و شام منتظر فرج باشید…» (اصول کافی، ج ۱ ص ۳۳۳)

زآتش دل میسوزم و در سیل اشکم غوطه ور

کس غریقی همچومن، دیده زاتش شعله ور؟ 

شوق روی انورت آرد شگفتیها به بار 

از ظهور طلعتت گردد زمستانها بهار 

وقت است که باز آیی 

 

 

 

 

«آزمایش شیعه در دوران غیبت»   8

در دوران غیبت امام عصر(عج) مردم مسلمان و به خصوص شیعه مورد امتحانات سختی قرار می‌گیرند. تا آن جا که در حدیث آمده است:« دین نگهداشتن در عصر غیبت بسان آتش سرخ در کف نگهداشتن است.» (مکیال الکارم،ج۲،ص۱۲)

در سوره بقره آیه ۱۵۵ آمده است:«و لنبلونکم بشی من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات.»«و البته شما را به گونه‌هایی از ترس وگرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعی بیازمائیم.»

مصداق این آیه به وضوح در جوامع بشری قابل رویت می‌باشد. اما باید دانست که در این کوران آزمایشات شیعیان مخلص و واقعی امام عصر(عج) باقی خواهند ماند تا امام زمان(ع) با تکیه بر آن ها بتواند جامعه مهدوی و دولت جهانی خود را تشکیل دهد.

در حدیثی آمده است:

«مردم غربال خواهند شد و جز تعداد اندکی از آن بیرون نخواهند آمد.»  (مکیال المکارم،ج۲،ص۱۲)

در احادیثی دیگری از امامان معصوم(ع) این امتحانات تشریح شده است.

درحدیثی امام باقر(ع) فرمودند:«ای شیعه آل محمد(ص)، حتماً باید پاک شوید همچون سرمه که در چشم پاک می‌شود که آدمی داخل شدن سرمه را به چشمش می‌فهمد، ولی نمی‌فهمد که کی از چشم‌او‌بیرون‌می‌رود و این چنین خواهد شد که مردی صبح می‌کند در حالی که بر جاده امامت ماست و شب می‌کند در حالی که از راه به در شده است و شب می‌کنددر حالی که بر جاده امامت ماست و صبح می‌کند در حالی‌که از‌راه‌به‌در شده است.»         (غیبت نعمانی،ص۲۴۳)

امام صادق(ع) فرمودند: از عرب به همراه قائم(ع) اندکی خواهد بود. به آن حضرت عرض شد: از عـرب افـرادی که این امر را توصیف می‌کنند( معتقد به امامت و غیبت هستند) فراوانند. فرمودند: به ناچار باید مردم پاک شوند و جدا شوند و غربال گردند و خلق فراوانی از غربال به در خواهند رفت.»                         (غیبت نعمانی، ص ۲۴۰)

یکی از یاران امام صادق(ع) خدمت آن حضرت رسید و عرض کرد: من به فدایت به خدا قسم من تو را دوست می‌دارم و دوستان تو را دوست می‌دارم. ای آقای من شیعه شما فراوان شده‌اند. حضرت به او فرمودند:«بگو چقدر‌اند؟ گفت: بسیار. امام فرمودند: شماره‌شان را می‌دانی؟ عرض کرد: بیش از شماره است. امام صادق(ع) فرمودند:« اگر آن شماره‌ای را که توصیف شده است، سیصدو اندی تکمیل شود خواسته شما انجام خواهد گرفت…»                          (غیبت نعمانی، ص ۲۳۹)

امام رضا(ع) فرمودند:« آیا مردم چنین پنداشته‌اند که‌تنها به اینکه گفتند ما ایمان آوردیم رها شوند و بر این ادعا هیچ آزمایش نخواهد شد؟» سپس مرا فرمودند: فتنه چیست؟ عرض کردم: فدایت شوم به نظر ما فتنه عبارت است از گرفتاری در دین. فرمود: گرفتار می‌شوند همانطور که طلا (در بوته) آزمایش می‌شوند. سپس فرمودند: خالص می‌شوند همانطور که طلا خالص می‌شود.» (غیبت نعمانی،ص۲۳۸)

از امیرالمومنین علی(ع) در بیان حال شیعیان در آن زمان آمده:« و الله آنچه آرزو دارید نخواهد شد تا اینکه باطل جویان هلاک شوند و جاهلان از هم گسیخته شوند و تقوی پیشگان در امان بمانند- که بسیار کمند- تا جائیکه برای هر یک از شما جای پائی نماند و تا آنجا که از مردار نزد صاحبش هم در نظر مردم بی ارزش‌تر شوید.» (الزام الناصب، ص۲۲۹)

باید دانست که کار بسیار مشکل در عین حال شیرین می‌باشد اما هر یک از ما باید راهی که با تمسک به آن از این آزمایشها سر بلند بیرون آیـد را یافتـه و با اتکا به‌ آن، موانع متعدد عصر غیبت را پشت سر گذارد. یکی از آن راهها، عشق می‌باشد. باید بدانیم که عشق به مولا و سرورمان امام زمان(ع) مهمترین عامل تهذیب نفس و نیرو گرفتن در این عصر مادی می‌باشد.

زندگی بی عشق جان فرسودن است

مرگ حاضر، غایب از حق بودن است

عشق، دشوار را آسان کند، منیت کوه وار را کاه وار سازد و آدمی را از دنیای مادی بر کَنَد.

اما توجه به این نکته ضروری است که:

ادعا را آزمایش در پی است

تا همای بخت بر بام کسی است

«اللهم قونا علی طاعته و تبتنا علی مشایعته.»

«خدایا ! ما را بر اطاعت از او نیرومند ساز و از پیروی از او ثابت قدم.  

 

 

انتظار ایستادگی است !

او اگر چه غایب است، اما قائم است، قائم است و ایستاده و مهیاری کار، نه بیکار . راکدان و ساکتان و بیکارگان و بی خبران از زمین و زمان را هیچ نسبتی با انتظار و فتح و فرج و بازگشایی هیچ گاه نمی‌تواند بود. دست روی دست نهادن، کار مردان نیست. سرهای نترس و دل‌های بی باک، نه بیم خطر کردن و از دست رفتن را دارند و نه نگرانی زیان دیدن و از دست دادن را ! انتظار خطر پذیری است نه انزوا !!  

 

 

 

«شباهت امام زمان(ع) با پیغمبران»(1)  ش۹

شباهت به نوح(ع):

«از امام صادق(ع) و امام هادی (ع) روایت است که نوح(ع) دو هزار و پانصد سال عمر کرد. و حضرت قائم(ع) نیز تا کنون افزون بر هزار و صد و شصت و هفت سال عمر کرده‌اند.»              (مکیال مکارم ج۱،ص۱۹۹)

-نوح(ع) زمین را با سخن خود از کافرین پاک کرد و گفت«پروردگارا بر روی زمین دیار البشری از کافران قرارنده»                                    (سوره نوح، آیه ۲۶)

قائم (ع) نیز زمین را از وجود کافرین پاک می‌گرداند تا جائیکه هیچ اثری از آنها نمی‌ماند.

فرج نوح واصحابش راخداوندآنقدربه‌تأخیرانداخت‌تا اینکه بیشتر معتقدین به آن حضرت برگشتند. فرج قائم (ع) را نیز خدا آنقدر به تأخیر می‌اندازند که بیشتر معتقدین به امام عصر (عج) از او بر می‌گردند.      (کمال الدین،ج۲،ص۳۸۵)

-نداهای نوح به شرق و غرب عالم می‌رسید و این یکی از معجزات آن حضرت بود در حالی که قائم(ع) نیز به هنگام‌ظهوربین‌رکن‌و‌مقام‌درمکه‌می‌ایستد‌وفریادی برمی‌آورد که‌تمامی عالمیان‌می‌شنوند. (بحار الانوار، ج۵۳، ص ۷)                      

شباهت با ادریس(ع):

ادریس (ع) جد پدر نوح (ع) است که خداوند او را به جایگاه بلندی در آسمان بالا برد. در مجمع البیان از مجاهد نقل شده که گفت:«ادریس به آسمان بالا برده شد، همانطور که عیسی(ع) به آسمان برده شد، در حالی که زنده  بود و نمرده بود؛ دیگران گفته‌اند: بین آسمان چهارم و پنجم قبض روح شد.»       (مجمع البیان ج۶،ص۵۱۹) امام عصر(ع) نیز توسط خدا به جایگاه والایی به آسمان برده شد.

-غیبت ادریس(ع) به طول انجامید به حدی که پیروان او در سختی و فشار و مشقت واقع شدند. قائم(ع) نیز غیبتش طولانی می‌شود تا جائیکه شیعیان امام عصر(ع) به منتهای سختی و فشارواقع‌شوند.  (مکیال المکارم، ج۱،ص۲۰۲)

-وقتی غیبت ادریس(ع) طولانی شد مردم بر توبه اتفاق کردند و خدا هم ادریس را ظاهر ساخت. امام زمان (ع) نیز همین طور است که اگر مردم توبه کرده و تصمیم به یاریش داشته باشند، امر ظهور تحقق می‌پذیرد. شباهت به هود(ع):

خدا کافرین در زمان هود (ع) را به وسیله باد عقیم هلاک کرد. چنانچه خداوند می‌فرماید: «فارسلنا علیهم الریح العقیم ماتذر من شی اتت علیه الا جعلته کالرمیم.»  (سوره ذاریات، آیه ۴۲و ۴۱)

امام‌زمان(ع) نیزچنان‌است‌که‌خداوندمتعال‌باظهوراو،جمعی ازکافرین‌رابا بادسیاهی‌نابودمی‌کند. (مکیال الکارم،ج۱،ص۲۰۳)

شباهت به صالح(ع):

 صالح(ع) مدتی از قومش غایب شد. در آن حال جوانی خوش هیکل و خوش اندام بود. اما بعد از ظهورش به سبب پیری مردم درباره او سه دسته شدند: اهل یقین،  اهل شرک و اهل انکار. در مورد امام زمان(ع) نیز چنین است که آن حضرت به صورت جوانی کمتر از چهل سال ظهور می‌کند و اهل انکار را می‌کشد و اهل یقین از امام زمان(ع) علامت می‌خواهند و بعد با او بیعت می‌کنند.                                 (مکیال المکارم ج۱،ص۲۰۴)

شباهت به شیث(ع):

 شیث(ع) اجازه نیافت که علم خود را آشکار کند، همانطور که امام زمان(ع) نیز اجازه نیافته تا روز و وقت معین. درباره امام زمان(ع) گفته شده: هنگام ولادت بر زانو قرار گرفت ، دو انگشت سبابه‌اش را به سوی آسمان بلند ‌کرد و عطسه‌ای زد و گفت: الحمد الله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله. ستمگران پنداشته‌اند که  حجت خدا باطل و نابود است، و حال آنکه اگر در سخن گفتن به ما اجازه داده شود شک از بین می‌رود.         ( کمال الدین ، ج ۲، ص۴۳۰)

شباهت به هابیل(ع):

نزدیکترین و خویشاوندترین افراد، هابیل را کشت یعنی برادرش. همچنین قصد کشتن امام عصر(عج) را نزدیکترین و خویشاوندترین افراد یعنی عموی آن حضرت، جعفر کذّاب داشت.         (مکیال المکارم  ،ج۱،ص۱۹۸)                            

شباهت به یعقوب(ع):

یعقوب (ع) برای یوسف(ع) آنقدر گریست تا اینکه چشمانش از اندوه سفید شد در حالی که خشم خود را فرو می‌برد.  (سوره یوسف، آیه ۸۴)                                             

امام زمان(ع) نیز برای جدش امام حسین(ع) بسیار می‌گرید و در زیارت ناحیه فرمودند:« و لا بکین علیک بدل الدموع دماً.»یعنی: به جای اشک بر تو خون می‌گرید.                                    (بحار الانوار، ج۱،ص۳۲۰)

-یعقوب(ع) منتظر فرج بود و می‌گفت:«الا تیاسوامن روح الله انه لا ییاس من روح الله الا القوم الکافرین»

امام زمان(ع) نیز منتظر فرج است.

شباهت به یونس(ع):

یونس(ع)پس از غیبتی که داشت در سن پیری، ولی در قافیه جوانی به سوی قومش برگشت. امام زمان(ع) نیز همین گونه است.              (کمال الدین، ج۱،ص۳۲۷)

شباهت به یحیی(ع):

یحیی(ع) در شکم مادر سخن گفت. قائم(ع) نیز در شکم مادر سخن گفت و سوره قدر را قرائت کرد.      (کمال الدین، ج۲،ص۴۲۸)

 

 

 

 

 

 

 

 

«شباهت امام زمان(ع) به پیغمبران(ع)» (2)  ش ۱۰

شباهت به لوط(ع):

فرشتگان برای یاری لوط نازل شدند.«قالو یا لوط انا رسل ربک لن یصلوا الیک»                 (سوره هود، آیه ۸۱)

یعنی: گفتند ای لوط همانا ما فرستادگان پروردگارت هستیم. هرگز دست آزار آنان به تو نمی‌رسد.

قائم(ع) نیز فرشتگان برای یاری او فرود خواهند آمد.

شباهت به یوسف(ع):

یوسف(ع) زیباترین اهل زمان خود بود. حضرت حجت(ع) نیز زیباترین اهل زمان خود می‌باشد با چهر‌ه‌ای بسان ماه شب چهارده.

هر کجا می‌گذرم وصف جمالش شنوم

هر کجا می‌نگرم شمع رخش در نظر است

یوسف(ع) مدتی طولانی غایب شد تا اینکه برادران بر او وارد شدند و یوسف آنها را شناخت اما برادران او را نشناختند                     (سوره یوسف، آیه ۸۸)

امام زمان(ع) نیز از خلق غایب است، اما در عین حال در میان مردمان راه می‌رود و آنان را می‌شناسد ولی مردم امام زمان(ع) را نمی‌شناسند. پس باید دانست که هر لحظه امکان دارد در محضر آقا باشیم. پس در اعمال خود دقت کنیم!

-شیخ صدوق در کمال الدین از امام باقر(ع) روایت کرده:«در صاحب این امر شباهتی (سنتی) از یوسف(ع) هست‌وآن‌اینکه‌خدا‌در‌یک شب امر او را اصلاح می‌کند.»

پس همه ما باید خود را نزدیک ظهور بدانیم و این احتمال را بدهیم که فردا ممکن است روز ظهور باشد. این حالت امید و انتظار را در آدمی بوجود می‌آورد.

شباهت به شعیب(ع):

شعیب(ع) در قوم خود گفت:«بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین» امام زمان(ع) نیز هنگامی که خروج می‌کند به کعبه تکیه می‌زند و سیصد و سیزده نفر به نزدش حاضر می‌شوند و اولین سخنی که به زبان می‌آوردند ایـن آیـه (سوره هود آیه ۸۶) خواهد بود.

-شعیب(ع)، تذکیب کنندگانش به آتشی که از ابری که بر آنها سایه افکنده بود بیرون می‌آمد ، سوختند. چنانچه خداوند متعال می‌فرماید:«فکذبوه فاخذهم عذاب یوم الظله انه کان عذاب یوم عظیم.»

قائم (ع) نیز تمام بتها و معبود‌های غیر از خدا را در زمان ظهورش خواهد سوخت.

شباهت به یوشع(ع):

-یوشع(ع) پس از وفات موسی(ع)، منافقان امت آن حضرت با او جنگ کردند. قائم(ع) نیز، منافقان این امت با او جنگ خواهند کرد.

-یوشع(ع)، خورشیدبرایش‌بازگشت.قائم(ع)نیزباماه‌وآفتاب‌ سخن‌می‌گوید وآنهاراصدامی‌زند وآنهابه‌او پاسخ می‌دهند.

شباهت به حزقیل(ع):

 خداوند متعال،مردگانی را برای حزقیل(ع) زنده می‌کرد. برای امام زمان(ع) نیز چنین  خـواهد بـود کـه بـرای او   مردگانی از مؤمنین و کافرین‌ومنافقان‌را زنده‌خواهد کرد.

 شباهت به داود(ع):

خداوند داود (ع) را در زمین خلیفه قرار داد و فرمود:«یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض.»         (سوره‌ص، آیه ۲۶)

قائم(ع) را نیز خداوند خلیفه در زمین قرار می‌دهد:«امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض»  (سوره نمل،آیه ۶۲)

-خدا آهن را برای داود(ع) نرم کرد، که در قرآن آمده:

« و النا له الحدید.»     (سوره سباء،آیه ۱۰)

قائم(ع) نیز خداوند آهن را برایش نرم خواهد نمود.

-سنگ با داود(ع) سخن می‌گفت صدا می‌زد: ای داود مرا بگیر و جالوت را با من به قتل برسان. حضرت حجت(ع)نیز،علم‌وشمشیرش‌او‌را صدا می‌کنندومی‌گویند: ای ولی خدا خروج کن و دشمنان خدا را به قتل برسان.

-داود(ع)به الهام‌ درمیان‌مردم‌حکم ‌می‌کرد.امام زمان(ع)

نیز به حکم داود قضاوت می‌کند و از شاهد نمی‌پرسد و نیازی به آن ندارد.

شباهت به آصف:

-آصف علمی از کتاب را داشت. قائم(ع) نیز علوم کتاب نزدش هست.

-آصف، با غیبتش ابتلاء و گرفتاری بنی اسرائیل سخت و شدید شد.قائم(ع) نیز با غیبتش گرفتاری و ابتلای مومنین شدت یافته است.

شباهت به عزیر(ع):

عزیر(ع) هنگامیکه به سوی قومش بازگشت و در میان آنها ظاهر شد و تورات را آنطور که بر موسی(ع) نازل شده بود خواند. امام زمان(ع) نیز هنگامیکه ظهور نمایند برای اهل زمین قرآن را آن چنان که بر حضرت محمد(ص) نازل شده خواهند خواند

چه خوش‌است‌صوت قرآن،زتودلرباشنیدن

به رخت نظاره کردن، سخن خدا شنیدن

 

 

 

 

«شباهت امام زمان(ع) به پیغمبران علیهم السلام.»(3)  ش ۱۱

شباهت به موسی(ع):

امام باقر(ع) در بیان حضرت قائم(ع) به جمعی از پیامبران فرمود:«… و اما روش موسی(ع) ترس مداوم و طول غیبت و پنهان بودن ولادت و رنج و زحمت شیعیان بعد از او بر اثر آزار و خواری که از دشمنان ببینند تا آنگاه که خدای عزوجل ظهور حضرتش را اجازه دهد و او را یاری کند و بر دشمنش تأیید نماید.»         

                (کمال الدین.ج۱،ص۳۲۷)

-موسی(ع)، خدا درباره‌اش می‌فرماید:« ما به موسی(ع) کتاب‌را ‌دادیم‌پس‌در‌آن‌اختلاف‌شد.»         (سوره هود،آیه ۱۱۰)

امام زمان(ع) نیز همینطور، در کتابی که با اوست- که امیرالمومنین(ع) جمع کرد یعنی همان قرآنی که نزد حضرت حجت(ع) هست – اختلاف می‌شود.

(مکیال المکارم،ج۱،ص۲۲۹)

-موسی(ع)چون‌دستش را برمی‌آورد،می‌درخشیدوسفیدی   آن بینندگان را خیره می‌ساخت.          (سوره اعراف، آیه ۱۰۸)

قائم(ع) نیز نورش می‌درخشد تا جائیکه مردم از نور آفتاب و ماه بی‌نیاز شوند.

-خداوند به منظور امتحان قوم موسی ظهور آن حضرت را تأخیر انداخت تا کسانی که گوساله می‌پرستیدند از کسانی که خدا را می‌پرستیدند جدا شدند.قائم(ع) نیز خداوندبه‌همین‌ منظورظهورش را به تأخیر انداخته است.

  شباهت به هارون(ع):

هارون(ع) را خدای متعال به آسمان برد و سپس بار دیگر به زمین باز گرداند. قائم(ع) نیز بعد از ولادت به آسمان بالا برده شدو سپس‌به‌سوی زمین بازگردانده شد.

-هارون(ع) از راه دور سخن موسی(ع) را می‌شنید. هم چنین موسی(ع) سخن هارون را از راه دور می‌شنید.

در مورد امام زمان(ع) هم همین طور است.  امام صادق(ع) می‌فرماید:«آن هنگام که قائم ما قیام کند خداوند عزوجل در گوش‌ها وچشم‌های‌شیعیان ما خواهد  

 

 

افزود به طوری که بین آنها و حضرت قائم(ع) پستی نخواهد بود، با آنها سخن می‌گوید و آنها می‌شنوند و به او نگاه می‌کنند در حالی که در جای خودش باشد.»

(روضه کافی، ج۸،ص۲۴۰)

شباهت به سلیمان(ع):

داود(ع) سلیمان را جانشین خود کرد در حالی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود. قائم(ع) را هم خداوند در کودکی در سن تقریباً پنج سالگی به امامت رسانید.

سلیمان(ع) به خداوند گفت:«خدایا به من ملکی عنایت کن که برای هیچ کس بعد از من شایسته نباشد.»

(سوره ص،آیه ۳۵)

امام‌‌زمان(ع) نیز خدا به او ملکی می‌دهد که مابین شرق‌ و‌غرب‌رامی‌گیردوعدالت‌محض‌حاکم‌برآن‌می‌شـودچون‌که

‌حکومتش‌تمام‌اهل‌آسمان‌ها‌وزمین‌راشامل می‌شود.

-خداوندباد رادرتسخیر‌سلیمان(ع)قرارداده‌بود:« فسخرنا له الریح تجری بامره رخاءحیث اصاب.»    (سوره‌ص، آیه ۳۶)

            قائم(ع) نیز خداوند باد را در خدمتش می‌دهد.

امام صادق(ع) فرمود:«خداوند تبارک و تعالی بادی را بر انگیزد که در هر بیابان نداکند: این مهدی است که به قضاوت داود و سلیمان قضاوت می‌کند و بینه نمی‌خواهد.»   (کمال الدین، ج۲،ص۶۷۱)

-سلیمان(ع) آفتاب برایش بازگشت. قائم(ع) نیز آفتاب و ماه را می‌خواند و آنها او را پاسخ می‌دهند.

شباهت به دانیال(ع):

دانیال مدتی مدید از بنی اسرائیل غایب بود و در چاهی بزرگ او را شیری درنده زندانی کرده بود که در غیبتش، گرفتاری شیعیانش شدید شد. قائم هم از نظر ما غایب شده و باغیبتش گرفتاری ما بسیار فراوان شده است.

شباهت به جرجیس(ع):

خداوند برای جرجیس(ع) مردگانی را زنده می‌کرد. قائم(ع) نیز خداوند متعال مردگانی را برایش زنده خواهد کرد.

شباهت به عیسی (ع):

-عیسی(ع)می‌فرمود:«من‌ به ‌شما خبر می‌دهم ‌آنچه می‌خورید و آنچه‌ در خانه‌هایتان ‌ذخیره ‌می‌کنید.»

 (سوره‌آل عمران،آیه ۴۹)

امام‌زمان(ع)نیز برتمامی‌کارهای‌ریزودرشت‌ماآگاهی دارد.

-از امام صادق(ع) در بیان شباهت امام زمان(ع) به حضرت عیسی(ع) نقل شده است که:«یهود و نصاری اتفاق کردند بر اینکه عیسی(ع) کشته شد ولی خدا آنها را تذکیب کرد. غیبت قائم(ع) نیز همین طور است که عاقبت این امت آن را انکار می‌کند به خاطر طولانی شدن و بعضی خواهند گفت: اصلاًمتولد نشده و بعضی دیگر خواهندگفت: متولد شد ومرد.  (مکیال المکارم،ج۱،ص۲۴۷)

شباهت به خاتم النبیین حضرت محمد مصطفی(ص):

سخن جامع در این مورد فرمایش خود پیامبر اکرم است:«مهدی(ع) ازفرزندان‌ من‌است، اسم ‌او اسم‌من، کنیه‌ا‌ش کنیه من، از نظرخَلق‌وخُلق شبیه‌ترین‌مردم‌به‌من است…»

 

 

 

«برخی از ویژگی‌های ظاهری حضرت مهدی(ع)»  ش ۱۲

۱)شبیه پیامبر(ص):

حضرت مهدی(ع) سیمایی  چون سیمای پیامبر(ص) دارد و در رفتار و گفتار و سیرتش نیز شبیه و مانند اوست.

 (بحار الانوار، ج۵۱، ص۳۹)

امیر المؤمنین(ع) روزی به امام حسین(ع) نظر افکنده و به اصحاب خود فرمودند:«در آینده خداوند از نسل او مردی را پدید می‌آورد که همنام پیامبر شماست و در ویژگی‌های ظاهری و سجایای اخلاقی به او شباهت دارد.»

۲)زیبا و خوش صورت:

زیبایی اگر به اعتدال و تناسب اعضای چهره، یا به گیرایی نگاه و نورانیت صورت و جذابیت آن باشد، همگی در وجود نازنین یادگار پیامبر(ص) به ودیعت نهاده شده است.          (بحار الانوار،ج۵۱،ص۳۶)

۳) گشاده پیشانی:

پیشانی بلند و گشاده‌اش  بر هیبت و وقار چهره زیبایش می‌افزاید ، چنان نوری بر چهره و جبین او پیداست که سیاهی موهای سر و محاسن شریفش را تحت الشعاع قرار می‌دهد.               (بحار الانوار،ج۵۱،ص۳۶)

۴)میانه قامت:

قامتی نه دراز و بی‌اندازه و نه کوتاه و بر زمین چسبیده دارد،بلکه‌ اندامش‌معتدل‌و‌میانه‌است.  (منتهی الآمل، ج۲،ص۴۸۱)

۵)دارای دو خال مخصوص:

خالی بر چهره دارد که بر گونه راستش همچون دانه مشکی میان‌سفیدی صورتش می‌درخشد و خالی دیگر بین دو کتفش متمایل به جانب چپ بدن دارد.

(بحار لانوار،ج۵۱،ص۴۱)

صفات دیگر

درباره شمایل ظاهری امام زمان(ع) پاره‌ای صفات دیگر از مجموعه روایات وارده در این باب می توان بدست آورد: آن حضرت رنگی سپید، که آمیختگی مختصری با رنگ سرخ، دارند

از بیداری شب‌ها، چهر‌ه‌اش به زردی می‌گراید.

چشمانش سیاه و ابروانش بهم پیوسته است و در وسط بینی او بر آمدگی کمی پیداست.

میان دندانهایش گشاده و گوشت صورتش کم است.

میان دو کتفش عریض است و شکم و ساق او به امیر المؤمنین(ع) شباهت دارد.

در وصف او آمده:«مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است، چهر‌ه‌اش مانند ماه درخشنده است و گویا جامه‌هایی از نور بر تن دارد.»         (منتهی‌الآمال،ج۲،ص۴۸۱)

در کتاب خورشید مغرب در وصف سیمای امام عصر آمده است:

چهره‌اش گندمگون، ابروانش هلالی و کشیده، چشمانش سیاه و درشت و جذاب، شانه‌هایش پهن ، دندان‌هایش براق و گشاده ، بینیش‌کشیده و زیبا ، پیشانیش‌بلندوتابنده.استخوان بندیش‌استوارو صخره‌سان دستان و انگشتانش درشت ، گونه‌هایش کم گوشت و اندکی متمایل به زردی – که از بیداری شب عارض شده – بر گونه راستش خالی مِشکی ، عضلاتش پیچیده و محکم ، موی سرش بر لاله گوش ریخته ، اندامش متناسب و زیبا ، هیئتش خوش منظر و رباینده ، رخساره‌اش غرق در هاله‌ای از شرم بزرگوارانه و شکوهمند ، قیافه‌اش از حشمت و شکوه رهبری سرشار . نگاهش دگرگون کننده ، خروشش دریاسان و فریادش همه گیر.  

( خورشید مغرب ،ص ۲۸)  

 

 

 

 

 

 

«آشنایی بیشتر با امام عصر»(1)  ش ۱۳

کَرُم آن حضرت:

دوست داشتن افراد کریم در نهاد انسانها نهفته و با فطرت آنان آمیخته است. فرد کریم کسی است که پیش از اینکه از او درخواستی شود، می‌بخشد. در احوالات امام حسن مجتبی(ع) آمده است: یکی از اعراب خدمت آن حضرت رسید ، هنوز هیچ سخنی بر زبان نیاورده بود که امام حسن(ع) فرمود:«هر چه در خزانه هست به او بدهید. بیست هزار درهم در آن بود که به مرد دادند. امام‌حسن(ع)خطاب‌به‌آن‌شخص فرمود:

نَحًن اُناسٌ نَوالَنا خَضَلٌ          یُرًنَع فیه اِلرِجالُ وَ الاَمُلُ

ما مردمانی هستیم که بخششمان با خرمی و طراوت است که مردان و آرزوهای افراد از آن بر خوردار است. این صفت ، از صفات بارز قائم(ع) می‌باشد.

(مکیال المکارم،ج۱،ص۲۵۸)

محبت متقابل آن حضرت و مؤمنان:

در احادیث و روایاتی محبت امام نسبت به مؤمنین و مؤمنات اینگونه نقل شده است:

-امام نسبت به مؤمنین به منزله والد مهربان و پدری شفیق، بلکه برای آنها از پدر هم مهربان‌تر است.

-شیعیان به منزله برگ‌هایی برای درخت امامت‌اند.

-امام به خاطر حزن شیعیان محزون و در مصائب آنها متأثر و در بیماری آنها متألّم می‌گردد.

-امام(ع) در تشییع جنازه مؤمن شرکت می‌کنند.

-امام فریادرس دوستانشان هستند.

-احادیثی هم هست که حاکی بر،گریستن امام(ع) هنگام گرفتاری دوستانشان است و البته محبت مؤمن نسبت به آن بزرگوار نیز از واجباتی است که حقیقت اسلام‌و‌قبولی‌اعمال‌با‌آن‌حاصل‌می‌شود(مکیال المکارم،ج۱،ص۲۷۰)

معجزات آن حضرت:

امام صادق(ع) فرمود:«هیچ معجزه‌ای از معجزات پیغمبران و اوصیا نیست مگر اینکه خداوندتبارک‌و تعالی مثل آن را بر دست قائم ما آشکار می‌کند، برای‌اتمام حجت بر دشمنان»       (اثبات الهداه،ج۷،ص۳۵۷)

شرافت آن حضرت:

از امام صادق(ع) سئوال شد: آیا قائم(ع) متولد شده است؟ فرمود: نه ولی اگر او را درک می‌کردم در طول زندگی خدمتش می‌نمودم.              (بحار الانوار،ج۵۱،ص۱۴۸)

در این فرمایش باید دقت و تأمل کرد تا مبادا به جای خدمت به آن حضرت در طول زندگی، با کردار ناپسند و گرفتار شمشیر مانند، آن حضرت را آزار داد.

سخاوت آن حضرت:

امام باقر(ع) فرمود:«گویا می‌بینیم که این دین شما در خون خود دست و پا می‌زند و هیچ کس نتواند به شما برگرداند مگر مردی از اهل بیت که هر سال دوبار بر شما بخشش خواهد کرد و هر ماه دو نوع %