حوزه علمیه دانش آموزی ویژه نوجوانان

با توجه به حجم بالای دروس حوزه علمیه، نظر اکثر اساتید و مسئولین حوزه های علمیه بر این است که امکان تحصیل همزمان و باکیفیت در دروس حوزه و دروس دبیرستان وجود ندارد.

البته برخی مدارس سعی در آموزش همزمان این دو نموده اند اما کیفیت لازم یا قوت کافی در هر دو معمولا کسب نشده است.

ناگفته نماند که این مجموعه ها معمولا در رشته علوم انسانی تلاش در این جهت نموده اند که تقریبا با دروس حوزوی در یک راستا هستند. مثلا مدارس معارف را به این صورت پایه گذاری نموده اند که بتوان بخشی از معارف حوزوی را در کنار دروس مدرسه مطالعه نمود که فی نفسه تلاش مقدس و مفیدی بوده است.

اما به نظر ما این امر با تمهیدات خاصی که بتوان هر دو آموزش را همزمان بهره برد امکان پذیر است. از جمله این تمهیدات بهره مندی از

  1. برنامه ریزی مناسب
  2. بهره مندی از زمانهای تلف شده نوجوانان 
  3. نگاه دوباره به حکمت و فلسفه وهدف اصلی از آموزه های دینی است که در حوزه ارائه می شود و برگزیدن دروس مهم
  4. خلاصه نویسی و مفیدسازی مطالب و ارائه ساده و در سطح فهم دانش آموزان (در سطح دایره واژگامی آنها) البته نه اینکه مطالب حذف شود بلکه شیوه ارائه آن ساده گردد.
  5. استفاده از سرفصل های مورد نیاز جامعه
  6. استفاده از ابزارهای به روز و روش ها کاراتر در این زمینه است به طوری که در زمان مشخص، سطح آموزش را افزوده و فهم آن را آسانتر کند. (معمولا در دروس حوزوی  از این روش ها استفاده نمی شود مگر در روش خلاصه برداری نموداری که از ساده ترین و قدیمی ترین راهکارها است.)
  7. استفاده از قالب ها و روش های جدید در ارائه مطالب دینی
  8. بهره مندی از امکانات پرورشی مدارس و آموزش و پرورش و هدایت آنها در راستای تحقق حوزه دانش آموزی
  9. استفاده از امکانات نمازخانه و ظرفیت نماز جماعت مدرسه
  10. همراهی خانواده ها و کمک گرفتن از آنها
  11. استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی و دینی موجود همچون حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و …
  12. تقویت برنامه هایدینی مدارس همچون مراسمات مذهبی و …
  13. استفاده از ظرفیت دانش آموزان مستعد و علاقمند
  14. استفاده از ظرفیت دبیران متعهد و علاقمند خصوصا دبیران معارف
  15. استفاده از زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری موجود در آموزش و پرورش
  16. استفاده از ظرفیت خیرین

 

حرکت ما در اصل حرکت در همین راستاست و تفصیل  برنامه های ما در آینده اعلام خواهد شد. ان شاء الله

در ابتدا می توانید برای شروع دوره های ما، در قسمت ثبت نام همین سایت ثبت نام نموده و دوره های مجازی را انتخاب کنید و بگذرانید تا آمادگی لازم برای دروس حوزه دانش آموزی ایجاد شود.

مدارس علاقمند جهت راه اندازی حوزه دانش آموزی نیز می توانند با ما تماس حاصل نمایند.

 

 

در اینجا برای دانش آموزانی که علاقمند به گذراندن دروس حوزه در کنار تحصیل در مدارس هستند پیشنهادات زیر ارائه می وشد

اولا سعی کنید در سامانه آموزشی همین سایت ثبت نام کنید و برخی دروس ارائه شده در این سایت را بگذرانید

تلاش کنید در این سالها در کنار دروس مدرسه روزانه حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه به مطالعات دینی بپردازید که مهمترین آنها ۱- مطالعه قرآن و ترجمه و تفسیر آن است. ۲- مطالعه رساله مصور احکام و اگر در دسترس نداشتید رساله مرجع تقلید خود ۳- مطالعه در زمینه عقاید دینی و اصول دین مثل کتابهای اصول عقاید استاد قرائتی و کتابهای شهید دستغیب و … در این زمینه ها   4- مطالعه قسمت های فارسی مفاتیح الجنان  5- مطالعه کتاب نهج البلاغه  6- مطالعه کتابهای اخلاقی مثل کتاب مفاتیح الحیات و قلب سلیم و … ۷- مطالعه کتابهای ساده شهید مطهری مثل داستان و راستان – جاذبه و دافعه علی (ع) و …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مراحل اجرای نخبگان دین ودانش و حوزه دانش آموزی

  •     اول
  • (تقویت برنامه های دینی مدرسه)

     

     

     

    • در فاز اول ۴ مورد از موراد زیر بایستی در ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه اجرا شوند
    • برگزاری هیئت (زیارت عاشورا یا دعای توسل به همراه بیان نکات اخلاقی) * یک روز در هفته صبح ها قبل از کلاس ها
    • پخش فیلم‌های دینی خصوصا زندگی پیامبران و ائمه  علیهم السلام و … یک روز در هفته در یکی از کلاس ها به صلاحدید مدیر یا معلمین دینی و پرورشی
    • برگزاری نماز جماعت و بیان احکام و عقاید حداقل دو روز در هفته (۱۰ الی ۱۵ دقیقه)
    • برگزاری حلقه معرفتی * یک روز در هفته صبح ها قبل از کلاس
    • مسابقات کتابخوانی دینی حداقل دو بار در طول ترم
    • ارائه فیلم های آموزشی احکام و عقاید و برگزاری مسابقه از محتوای آنها* حداقل یکبار در طول ترم و برگزاری آزمون آن
  •        دوم 
  •  (افزودن برخی برنامه ها به صورت فوق برنامه)

     

     

     

    • در فاز دوم بایستی افراد حاضر در حوزه، ثبت نام و مشخص گردند و علاوه بر موارد فاز ۱ بایستی ۲الی۳ساعت در هفته درساعات فوق برنامه شرکت نموده و برخی آموزش های زیر را دریافت کنند.
    • کلاس احکام و عقاید هر کدام نیم ساعت
    • حلقه معرفتی ۳۰ الی ۴۵ دقیقه
    • حلقه قرآنی (جلسه قرآن) ۳۰ الی ۴۵ دقیقه
    • سمینار یا کارگاه های با موضوع توانمندسازی در عرصه های دینی و ارزشی و تکنیکی
    •  
  • فاز  سوم
  • (اجرای کامل حوزه دانش آموزی در یک روز مجزا)

     

     

     

    • در این فاز مجوز فوق برنامه از اداره گرفته می شود و بعد از ثبت نام و اخذ مبلغ مختصری از دانش آموزان طبق جدول زیر کلاس ها و دوره ها در روز پنجشنبه برگزار شوند. (لازم به ذکر است جهت پوشش دادن موارد زیر می توان برخی از آنها را در طول هفته برگزار نمود و روز پنجشنبه را سبکتر و کوتاهتر نمود)
    • قرائت دعا، هیئت، درس اخلاق وصبحانه (اخلاق ومعنویت) در نمازخانه یا مسجد
    • آموزش‌کلاسیک‌ کلاس‌های‌یک‌ساعته احکام و عقاید در کلاس درس
    • پخش‌فیلم‌و‌کارگاه های مختلف ‌تاریخی و سیره اهل بیت علیهم السلام در‌سالن‌اجتماعات
    • ‌نماز جماعت ، حلقه قرآنی و آموزش روخوانی و تجوید قرآن
    • ‌حلقه های‌معرفتی‌و‌ مباحثاتی‌در‌ نمازخانه با موضوع کتب شهید مطهری و مباحث‌ اجتماعی‌و‌ تمدنی
    • رشد جسمی، ورزش و اردو
    • کلاس‌مجازی‌ با موضوع معارف قرآنی و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) در‌طول‌هفته
    • مسابقه‌ کتابخوانی،‌طرح‌ مطالعاتیبا موضوع احادیث و روایات و مباحث تکمیلی
    • ارتباط با خانواده ها و همکاری با خانواده ها جهت رشد بهتر و رصد دقیق‌تر دانش آموزان